laatst gewijzigd: 21.05.2001

Vakcode: mt702

Vaknaam: Scheepsproductie 1

Het betreft een College

TUD studiepunten: 1,5

ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der  Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Dirkse, ir. C.

Tel.:  015-27 84057

Trefwoorden:

Bewerkingen, bewerkingsmachines, scheepsbouw, offshore, staal, plaat, profiel, lay-out, productie

Cursusjaar:

1

Periode:

0/0/0/2

Coll.uren p/w:

2

Andere uren:

 

Toetsvorm:

schriftelijk

Tentamenperiode:

4, 5

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: mk6010tu

Wordt vervolgd door: mt710

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

§                     Productiesystemen en productieprocessen. Kenmerken en verschillen. Toepassing in de scheepsbouw.

§                     Karakteristieken van de scheepsbouw. Het productiesysteem scheepswerf met de verschillende productieprocessen,zoals ontwerp, (pre)-fabricage, afbouw, proefvaart etc. Logistiek en integratie van het productieproces. Productievriendelijk construeren.

§                     Materialen in de scheepsbouw en de toepassing van staal. Het ijzerkoolstof diagram. Staalbereiding: hoogovenproces, walsen, gieten, legeringen, warmtebehandelingen.

§                     Introductie verspanende bewerkingen: boren, frezen, schaven, draaien, slijpen etc.

§                     Voorbewerking: CAD/CAM, gritten, stralen, conserveren. Snijprocessen, zoals autogeen-, plasma- en lasersnijden.

§                     Brandsnijmachines. Aftekenen van platen en profielen. Knippen en ponsen.

§                     Omvormen van platen: walsen, vouwen, zetten, drukken en rollen. Het buigen van profielen en pijpen.

College materiaal:

Boek: Scheepsbouw, deel 1, prof.ir. S. Hengst verkrijgbaar bij de secretaresse mw. A. Nieuwland-Jobse

Hand-out over productievriendelijk construeren.

Referenties vanuit de literatuur:

Storch, Hammon en Bunch. "Ship Production". (1988 Cornell Maritime Press, Inc. / ISBN 0-87033-357-7).

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Periodieke schriftelijke oefeningen over de behandelde stof maken deel uit van de beoordeling.

Leerdoelen:

  • Het kunnen herkennen en verklaren van de plaats en rol van de scheepsbouw in de economie, in relatie tot recente historische achtergrond, wereldwijde en lokale economische ontwikkelingen, de omvang van de industrie, internationale en geografische verschillen, scheepstypen, kwaliteit vakkennis etc.
  • Het kunnen herkennen en verklaren van de relatie tussen scheepswerven en andere relevante partijen (reders, bankiers, verzekeraars, overheid en (inter)nationale regelgeving, classificatie maatschappijen, onderleveranciers, vakbonden, onderzoeksinstituten, etc), de functies van deze partijen en hun onderlinge relaties.
  • Het kunnen verklaren van de kenmerken van verschillende productie systemen, zoals serie-, massa- en enkelproductie, hun verschillen, hun toepassingen en hun relevantie voor het totale scheepsbouwproces.
  • Het kunnen specificeren van de basis elementen van een scheepswerf (systemen, processen, organisatorische eenheden) en verklaren van hun functies en onderlinge relaties rekening houdend met de typische eigenschappen van de scheepsbouw, zoals enkelproductie of kleine series, flexibiliteit, afmetingen, transport, etc.
  • Het kunnen specificeren van de basis materialen nodig op een scheepswerf, zoals plaat en profiel, gietwerk, etc. in relatie tot de te bouwen schepen en kunnen begrijpen hoe deze materialen worden gemaakt.
  • Het kunnen specificeren van de diverse elementen van de productomschrijving, zoals (outline) bestek, tekeningen, schema’s, doorsneden, toleranties  en andere product informatie en het kunnen verklaren van hun functies.
  • Het kunnen beschrijven van de verschillende fasen van het bouwproces, zoals voorbewerking, sectiebouw, aanbouw, hun onderlinge relaties, in- en uitvoer van elke fase en het verklaren van hun functies.
  • Het kunnen beschrijven, verklaren en toepassen van de kenmerken van materiaal voorbereiding, voorbewerking en vervormingsprocessen, zoals gritstralen, pre-conserveren, brandsnijden, buigen, persen en walsen van plaat en profiel inclusief gebruik en besturing van de daarvoor noodzakelijke machines.
  • Het kunnen verklaren van de principes en toepassing van verschillende verspanende bewerkingen, zoals slijpen, boren, draaien, frezen, etc.

Computer gebruik:

geen

Practicum:

Drie weken practisch werken in de zomervakantie: vragen over het productie proces moeten in een verslag worden uitgewerkt.

Zes middagen oefeningen in basis-metaalbewerking tijdens de tweede periode

Ontwerp component:

Ongeveer 20 % van de cursus heeft betrekking op het ontwerpen van de lay-out van werkplaatsen

Percentage ontwerponderwijs:  50 %